čtvrtek 25. září 2014

Italská inspirace

 Inspiraci hledám různě, nejen v jazykových učebnicích, ale inspiruji se vším, co mě v italské kultuře zajímá. To je pro mě důležitou součástí studia italštiny. Protože když chci pochopit italštinu, musím pochopit také její kulturu a samozřejmě také její kuchyni.

 S italskou stravou nemám vůbec žádný problém, naopak. Je to příjemné zpestření i do nynějška preferované makrobiotiky.  Jsem zvědavá, až se jednou pustím do dalšího jazyka, jako že v mé mysli se objevuje ruština jako jeden z dalších jazyků, tak jak  budu vařit boršče :-)
 
 Takže toto je můj víkendový pokus :-)
 
Kamarádka ohodnotila mé dílo jako ‚impresionistické‘ dílo. To sice nebyl úmysl, ale estetická stránka je stejně důležitá jako chuť, takže … pochutnejte si očima na ‚impresionistickém díle‘ a kdo z vás bude chtít vyzkoušet i chuť, recept je přiložen pod obrázkem, v italštině, i v češtině J

Brzy se můžete těšit na nějaký 'pravý' italský recept J
 
 

 
 
 

PASTA ITALIANA CON BARBIETOLA ROSSA E LA CAROTA

Questo é una ricetta deliziosa e anché una ispirazione per cucinare senza la carne. Non é proprio una ricetta d´Italia, soltanto una vegana e Ceca versione della pasta Italiana.  Ma sono sicura che anche per gli italiani sarrebbe una pasta deliziosa :-)

Far soffriggere leggermente con la cipolla. Taglia la carota e la barbabietola rossa in pezzi della medio taglia. Poi metti la carota e la barbabietola  insieme con la cipolla, metti un po´ d´acqua, circa un bicchiere,  un po di sale e lasci cucinare per 20 minuti. L´aqua non deve asciugare completamente perché vogliamo fare un sugo dalla verdura.

Dopo 20 minuti, metti dalla cucina, la verdura deve essere frullarata. La verdura non é completamente morbida, perché non risuciamo a frullare la verdura completamente, piccolli pezzi rimangono, ma non fa niente, il sugo e buono anche con piccolli pezzi. Normalmente  non uso spezie, soltanto spezie verde, come basilico. Per questa pasta ho usato basilico fresco e un po di umeocet, che é un mezzo macrobiotico che ha un sapore salto.

Ho usato una pasta bianca, volevo che la mia pasta si assomiglia alla pasta d´Italia molto piú :-) normalmente uso la pasta cereale. 

Perché volevo aggiungere anche alcune proteine, ho soffriggeto sedano rapa in pezzi piccolli con 'tempeh', che é un tipo fermentato di soya. Possiamo usare anche tofu.

Per la insalata, ho tagliato lattuga, pomodori, peperone.  Ho lasciato la verdura con un po´di sale per mezzo ora sotto il piatto. Perché questo fa la struttura della verde a pezzi e il sugo  viene dalla verdura. Questa procedura serve ad allentare enzyma. Poi ho aggiunto olio di oliva, il sugo del limone e i fiori di 'lichořeřišnice'. Questa erba aiuta con problemi con una tosse, eczema e ha anche effetto antibiotik, aumenta la immunitá.
 
Quando insegnavo all scuola matterna, i bambini amavano i fiori nel mio piatto molto.
 
__________________________________________
 
český překlad:
 
Těstoviny s mrkví a červenou řepou
 
Toto je výborný recept a  zároveň inspirace, ja vařit bez masa. Není to zrovna italský recept, je to pouze veganská verze po ‚českém způsobu‘. Ale jsem si jistá, že i pro Italy by to byla ‚pasta‘, která by je oslovila.
Lehce osmahneme cibulku. Nakrájejte mrkev a červenou řepu na středně velké kousky. Potom přidejte mrkev a čerenou řepu k cibulce. Přidejte trochu vody, přibližně malou skleničku, špetku soli a nechte vařit 20 min. Voda by se neměla  zcela vyvařit,  abychom ze zeleniny mohli udělat omáčku.
Po 20 minutách stáhněte hrnec z plotky a zeleninu rozmixujte. Zelenina není zcela měkká, proto se nám nepodaří rozmixovat zeleninu zcela, zůstanou malé kousky, ale nic se neděje, omáčka je dobrá i s malými kousky zeleniny. Většinou nepoužívám koření, pouze zelené koření, jako na příklad bazalku. Na tuto omáčku jsem použila čerstvou bazalku, trochu ‚umeocta‘, což je makrobiotický prostředek, dochucovadlo, které má slanou chuť.
Použila jsem ‚bílé‘ těstoviny, chtěla jsem, aby se moje ‚pasta‘, co nejvíce podobala italským těstovinám. Obvykle používám celozrnné těstoviny.
Protože jsem chtěla přidat také bílkoviny, lehce jsem osmahla malé kousky celeru a tempehu, což je druh fermentované sóji. Můžeme použít také tofu.
Na salát jsem  nakrájela ledový salát, rajčata, papriku. Zatěžkala jsem zeleninu na 30 minut talířem. Tento postup rozmělní strukturu zeleniny a zelenina fermentuje a pustí lehce šťávu. Pak jsem přidala olivový olej, trochu citrónové šťávy a květy lichořeřišnice. Tato bylinka pomáhá při nachlazení, rýmě, ekzémům a má lehce antibiotické účinky a posiluje imunitu.
Když jsem učívala v mateřské školce děti milovaly kvítka na mém talíři J
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

3 komentáře:

  1. Na tento recept se doma strašně těšíme...jen co koupíme suroviny, tak to vyzkoušíme. Napadlo mě, jaký typ těstovin by se k tomu jídlu hodil...

    OdpovědětVymazat
  2. Oceňuji tvůj nápad skloubit italskou kuchyni s makrobiotikou...prosím pokračuj ve svých impresionistických dílech :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Tak to se těším na zprávu, jestli chutnalo :-) já jsem tentokrát použila běžné těstoviny - penne, které mi tu zůstaly od italské návštěvy. Chtěla jsem, aby to mělo aspoň trochu italský charakter a abych se co nejvíc naladila na italskou kuchyni. Ale jinak bych použila jakékoliv celozrnné těstoviny.

    Jsem moc zvědavá, jestli to nebude příliš neznámá chuť :-) už se chystám pustit do dalšího pokusu :-)

    OdpovědětVymazat