Chcete se naučit cizí
jazyk za určitou omezenou dobu? Víte, jaké chyby nejčastěji vedou ke zklamání a
vzdání se příliš brzy?
1) Učení bez specifického cíle:
nestačí si říct: ‚Naučím se anglicky.‘
Je
to málo a nedovede nás to k očekávaným výsledkům a vede často ke zklamání.
A to právě proto, že nemáme specifický cíl, který je majákem, ke kterému
směřujeme a který nám ukazuje, jak daleko jsme došli a co je ještě před námi.
Je
třeba si navrhnout specifický plán a také termín, aby se nám naše přání a rozhodnutí
nerozplynulo v čase.
2) Příliš rychlý start:
podpořený velkým nadšením, které však může
vést k rychlému ‚vyhoření‘ a ztrátě chuti pokračovat. Lepší je tedy
pomalý, cílený start a postupný pokrok. Dejte si proto na začátku třeba raději
méně času denně na ‚studium‘. Hodina studia cizího jazyka může být po týdnu
příliš vyčerpávající a může vést k pocitu nezdaru.
Dejte si raději 20 minut na začátku a pak postupně
podle potřeby a chuti a možností přidávejte.
3) Používání pouze jednoho zdroje pro studium
Jednak to může být v delším časovém
měřítku nudné a navíc nemusí tento zdroj poskytovat celou rozmanitou škálu
potřebného materiálu. Zaměřte se na autentický materiál od novin, článků,
písniček, filmů, atd., nebojte se ho zařadit i jako začátečníci. V současnosti
je k dispozici spousta autentického materiálu, třeba pohádky pro děti, se
kterým může začít i začátečník. Udělejte si svůj proces učení zajímavý a
rozmanitý a používejte autentický materiál, který vás naučí přirozený jazyk
tak, jak se s ním v učebnicích často nesetkáte.
4) Memorování bez porozumění
Učení cizího jazyka bez pamatování a studia
nejde. Důležité však je, abyste se učili a pamatovali si fráze, kterým rozumíte. Abyste věděli, proč se
používá ta která koncovka podstatného jména nebo slovesa. Protože pokud
porozumíte, budete moci tvořit podobné věty a fráze s jinými slovy,
přirozeně a bez nutnosti dalšího memorování.
5) Vyhýbání se konverzacím a mluvení:
mluvení je jednou ze zásadních složek
učebního procesu. Nebojte se mluvit hned od začátku
6) Nepochybujte o sobě:
nebojte se dělat chyby, uvítat je a také se
jim zasmát. Nepochybujte o sobě a celý proces si užijte i s chybami, na
kterých se učíte a které přinášejí celému procesu rozmanitost.
Žádné komentáře:
Okomentovat