úterý 10. března 2015

Jazykový 'time out' v Berlíně I.

 
‚Time out‘ v češtině je oddychový čas, pauza, přestávka. Já občas takové přestávky dělám. Nemusí být dlouhé, stačí pár dnů mimo mé obvyklé prostředí, které pomáhá nabrat energii. Mně takové ‚pauzy‘ pomáhají také načerpat inspiraci. Zapomenu chvíli na práci, oprostím se od domácího prostředí a od všeho, co na mě volá: ‚udělej tohle a ještě tohle je potřeba, atd. Prostě to všechno nechám za sebou a vydám se do nového prostředí, i kdyby to mělo být za humny, tedy kousek za Prahou
Tentokrát jsem se rozhodla, že si udělám ‚jazykový time out‘ v Berlíně. Před odjezdem jsem si dala jednoduchý záměr. Kromě chvilky ‚útěku‘ do jiného prostředí, které je pro mě vždy novou inspirací, jsem se rozhodla, že se na pár dní zabořím do ‚německého‘ prostředí‘, abych trochu oživila svojí němčinu. Rozhodla jsem se, že budu sledovat životní rytmus Berlína tichým pozorovatelem, sednu si ráno do jedné z berlínských kaváren a budu pročítat denní tisk a pozorovat ranní šum. A taky budu ‚mluvit‘. Chtěla jsem se zase ponořit do přirozeného toku jazyka a oživit si jeho vibrace a přiblížit se kultuře.
Jak to udělat, abyste se nemuseli omezit pouze na turistické objednání kávy nebo popis cesty, což se často při cestách do zahraničí stává?
U mě vždy funguje ‚záměr‘. Když si stanovím, že bych chtěla s někým poklábosit jen tak o všem možném i nemožném, aby to nebyly jen povrchní konverzace o počasí, většinou mi výlet přivede do cesty někoho, s kým na cestách mohu ‚sdílet‘. Někdy to také popostrčím sama.
Tentokrát jsem to trochu popostrčila. Objednala jsem si jízdenku, rezervovala hostel a napsala přes web stránku ‚www.couchsurfing.com‘, že budu v Berlíně, a kdyby někdo měl chvilku času na krátké posezení u kávy, budu ráda.
Často mají lidé v sobě různé bloky, které jim zabraňují setkat se s někým neznámým. Nebojte se toho. Když se projdete po městě, zjistíte, že třebaže jste v Berlíně, lidé jsou všude podobní. Chodí do práce, po práci chodí do kaváren, do restaurací a klábosí o životě. Chodí na výstavy, procházky, mají podobné pracovní starosti jako vy, řeší podobné rodinné otázky jako vy. Když se zajdete podívat do knihkupectví v Berlíně, najdete celou řadu knížek různých žánrů od turismu, po vědu, beletrii, ezoterii, atd. Stejně jako u nás, lidé čtou podobné knížky, podobné zprávy v novinách nebo na internetu, takže bezpochyby společné téma vždycky najdete.
Pokud je pro vás setkání na živo s někým neznámým u kávy v kavárně, s někým, kdo by vás mohl provést po neznámém městě a ukázat vám město a místa, kam se turisté často nedostanou, zpočátku obtížné, zkuste nejdřív komunikovat přes nějakou skupinu na FB nebo na internetu nebo přes svého učitele nebo průvodce jazykem. Možná právě pro nesmělé lidi je učení se cizímu jazyku malou vnitřní výzvou a způsobem, jak pracovat s vnitřními obavami z komunikace.
Já si v Berlíně užívala berlínské kavárny, s denním tiskem v ruce a s hrníčkem čaje. Berlínské kavárny mají pro mě specifické kouzlo. Samozřejmě najdete tam také komerční a moderní kavárny, jako například obchodní řetězec Starbucks, který přitáhne anglicky mluvící turisty. Tam se můžete setkat s příležitostí mluvit anglicky s anglickými turisty nebo cizinci žijícími v Berlíně. Berlínské kavárny však mají své vlastní kouzlo. Není to nic moderního, spíš bych řekla, že nábytek je často trochu omšelý, jako byste ho přivezli ze second handu. A právě to dává kavárenskému prostředí trochu ‚undergroundovou‘ atmosféru. Obzvlášť pak v oblasti Kreuzbergu. Když jsem se slečny na recepci hostelu ptala, kde nejlépe vystoupit, když se chci jít podívat na Kreuzberg, s údivem se na mě podívala: ‚A co tam chcete vidět?‘.  Já mám ráda nezvyklé věci a místa, těžko jsem vysvětlovala, že právě proto chci vidět Kreuzberg s jeho nádhernými měšťanskými domy a bohatými fasádami, malými obchůdky, zapadlými kavárnami a ulicemi plných cizinců různých kultur. Berlín sám o sobě je multikulturální velkoměsto, které dýchá mezinárodní atmosférou.
A víte, co? Nakonec jsem si Kreuzberg moc užila i s malým překvapením, které jsem nečekala: večerní procházka po střechách berlínských domů. Nebyl to žádný akrobatický kousek nebo nebezpečná akce. Jednoduše to byla příležitost a hezký moment, kdy mě tam vzal známý z couchsurfingu. Představte si, procházíte se po střechách, překračujete jeden dům za druhým a přímo před očima máte ty bohaté fasády domů a Berlín jako na dlani.
Druhý den jsem se setkala s mladíkem, který mě provedl celým centrem Berlína. Původně ani tak dlouhá procházka nebyla v plánu. Ale v druhé větě jsme narazili na knížku, kterou jsme oba četli a věděli jsme, že společné téma určitě najdeme. Navíc jak to tak bývá, když člověk v daném městě žije, tak se do centra města většinou sám nedostane a tak občas uvítá možnost si město ‚prohlédnout‘. Udělali jsme si několikahodinovou procházku Berlínem, přes Alexanderplatz k Checkpoint Charly až k Potsdamer Platz a k Brandenburské bráně. Mezitím jsme si prohlídli historickou výstavu a rozhovor stočili trochu do historie a filosofie.
Vznikly jenom tři fotky. Třetí uvidíte v příštím příspěvku ve čtvrtek. Možná škoda, ale nakonec byl to jazykový ‚Time out‘ a ne fotografickýJ
To je můj způsob, jak se čas od času naladit na jazyk, který již ovládám a který chci nějakým způsobem probudit zase k životu. Naladím se na kulturní prostředí, přivezu si pár knížek a inspiraci a chuť se jazykem zase chvíli intenzivně zaobírat a přimět své mozkové buňky k činnosti, aby vyzvedly to, co umí a nenechaly to padat do hloubek mozkových závitů. 
 
 
 

Žádné komentáře:

Okomentovat