čtvrtek 12. února 2015

Denní rutina jako strašák nebo pomocník?

Ta otázka mě neustále honí … Jak sladit všechno dohromady, abychom žili kreativním a zábavným životem, abychom přitom dokázali vydělat na své živobytí a měli čas na své blízké, na své koníčky, ať už je to studium cizího jazyka nebo třeba jízda na koni? Jak dosáhnout toho, aby náš život byl smysluplný a kreativní? Jak dosáhnout toho, abych se naučil cizí jazyk za omezenou dobu? Jak do svého denního režimu vložit hodinu každý den a učit se cizí jazyk a ještě tam mít trochu času pro příjemné lenošení?
Často toho máme tolik, že nezbývá nic jiného než vzdát se tu a tam trochy spánku, tu se vzdáme úklidu, který ještě počká, dokud se ještě nebrodíme prachem na podlaze, tu nějakého koníčka, na který už opravdu nezbývá čas ani energie.  
Pak taky můžeme pracovat víc a na konci dne odpadneme únavou bez pocitu smysluplného prožitku, který bude zastíněn vyčerpáním. Jiná varianta je naučit se stlačit víc aktivit do jednoho časového okamžiku, udělat více za méně času. Nic z toho nefunguje tak, aby to v dlouhodobém měřítku přinášelo uspokojení.
A víte, na co jsem přišla? Na něco pro mě zcela překvapujícího - mým velkým pomocníkem je ‚pravidelná denní rutina‘, nastavená tak, aby vše fungovalo, abych tam měla dostatečně času pro práci, ale taky dostatečně volného prostoru pro sebe, pro cokoliv, co chci dělat a v čem mám priority. Jednou z priority může být učit se cizí jazyk.
Trvalo mi to dlouho, než jsem to přijala, protože když jsem dřív slyšela slovo denní rutina, tak se mi stáhlo hrdlo a představila jsem si vězení. Pochopila jsem ale, že denní rutina má i svoje výhody. Denní rutina v sobě skrývá pocit ‚bezpečí‘, vlastně nás svým způsobem chrání, dává nám bezpečný a jasný prostor pro to, co chceme a potřebujeme dělat. Víte, co vás čeká, co potřebujete udělat a do toho vložíte energii. A mezitím se objevují události, na které člověk spontánně reaguje, ale denní rutina vás drží v určitých jasných hranicích. Denní rutina funguje tak jako když si nastavíte autopilota. Když ji poskládáme šikovně, tak můžeme optimálně sladit i všechny vzácné zdroje, které máme k dispozici: čas, vůli, sebedisciplínu a taky optimismus.  A pak můžeme letět a relativně bez zádrhele stihnout to, co potřebujeme. Jízda pod autopilotem nás může povzbudit na duchu a odvrátit od nás tlak špatných nálad a pochybností, protože jedeme plynule a vědomě.
Denní rutina je volbou každého z nás. Každý z nás si jí poskládá jinak, podle toho, jak mu vyhovuje a co potřebuje. Je na nás, co považujeme za nedílnou součást každého dne, co tam prostě musí být a co považujeme za ‚naší chvilku‘, tedy chvilku pro odpočinek, kolik času potřebujeme na učení se, koníček, čas s přáteli nebo s rodinou.
Nastavit si denní rutinu není jednoduché. Já nad tím vždycky chvíli dumám s tužkou v ruce a přemýšlím, co mám k dispozici, jaké mám možnosti a cíle a jaké jsou moje priority. Jsem ranní ptáče nebo noční pták? Budu se raději učit ráno nebo večer? Kdy je pro mě jednodušší a příjemnější najít si kreativní a příjemnou chvilku pro sebe nebo na studium jazyka?
Za tím vším je intenzivní práce, abychom si nastavili optimální denní rutinu, a v jejím rámci fungovali a ještě si to užívali. Možná namítnete, že je to samá práce a práce, a ptáte se, jestli by se to nedalo vymyslet jinak … třeba bez práce. Ale práce tam vždycky bude, záleží jen na tom, jak si ji poskládáme, jaká pravidla a rámec jí dáme, aby nás to bavilo a aby nás to nevyčerpávalo.
Když se podívám na úspěšné lidi, tak taky pracují a většina z nich intenzivně. Pracují tvrdě a s jasným záměrem. Vedle toho také nezapomínají odpočívat a občas si zalenošit. Bez nastavené denní rutiny, na kterou se budete těšit, která vás bude uspokojovat, bez přehledu a určitého pořádku, je to těžké, protože bez jasné struktury nemůžete vidět postup a ztrácíte se v přemíře různých aktivit a ty důležité unikají.
Nezapomínejte: ‚Důležité je vkládat sílu, čas a vůli do 20% nejdůležitějších věcí, to přinese největší přínos a ostatní? To se poskládá přirozeně samo‘.
Takže, chci se učit cizí jazyk? Chci se ho naučit co nejrychleji? Potřebuji to? Musím? Pak zkuste přeměnit svou denní rutinu tak, aby denní chvilka s cizím jazykem patřila mezi těch 20% důležitých věcí. Přeměňte to tak, abyste se na tyto každodenní chvilky těšili a abyste viděli jeho přínos.
 
Znáte rčení: ‚Jsi tím, co jíš‘. Nebo jinak: ‚Řekni mi, co jíš, a já ti řeknu, kdo jsi‘.
Nedávno jsem narazila na docela jiné vyjádření:
‚Řekni mi, jak trávíš svůj čas, a já ti řeknu, kdo jsi.‘
To není špatné. Je to docela výstižné. I to, jak trávíme svůj čas a jak ho využíváme, nás charakterizuje.
Podívejte se na to, z čeho se skládá váš den, vaše denní rutina, jestli tam máte opravdu jen důležité věci, jestli ve svém dni máte chvilku času, který můžete věnovat cizímu jazyku, učit se ho a jestli studium cizího jazyka kreativně i jinými způsoby obohacuje váš život. Podívejte se na to, jestli vás váš den nezahlcuje, jestli se v něm cítíte dobře a jestli tomu tak není … změňte to. 
Není těžké naučit se cizí jazyk za tři měsíce nebo za jinak stanovenou limitovanou dobu. Je však důležité stanovit si ‚pravidla‘, ve kterých se budete pohybovat, abyste si v každém dni svou chvilku dokázali najít a uchránit před nájezdy jiných povinností a skutečností.
Takže nastavte autopilota a dovolte si vzlétnout na vlnách harmonických, bouřlivých, něžných tónů angličtiny, italštiny, ruštiny, čínštiny nebo jakéhokoliv vašim uším a myslím lahodně znějícího jazyka.

Žádné komentáře:

Okomentovat