úterý 10. února 2015

Umění lenosti

Nedávno jsem si uvědomila, že i lenost je uměním. Ta myšlenka mě moc potěšila. Možná se zdá být ‚divná‘ a trochu nepatřičná, protože pracovat se přece musí a dnešní společnost vyžaduje, aby se pracovalo a nejlépe hodně.
Většina lidí zapomíná odpočívat, stydí se občas si zalenošit, vychutnat si čas příjemnými věcmi a činnostmi.
Nazvěme raději lenost ‚lenivěním‘, zní to lépe, není tam tak silný negativní nádech. Takže lenivění je umění a já bych to dokonce zařadila jako přednášku do škol, aby se lidé naučili zastavit se a trochu si zalenošit.  Když lenošíte, nabíráte energie, uvolňujete mysl a tělo. Kromě toho právě v momentech uvolnění přichází ty nejlepší myšlenky.
 
Leniví člověk z myšlení - nebo přemýšlí z lenivosti?  Gabriel Laub
Lenost byla v našem světě odjakživa hnacím motorem většiny vynálezů. Protože ten, kdo přemýšlí z lenivosti, hledá cesty, jak si usnadnit život a často tak právě tito lidé přichází se ‚zlepšováky‘. Takže není lenivost jako lenivost versus lenost jako lenost. Lenivost efektivně a rozumně využitá může vést ke snadnějšímu životu, nebudete muset dělat to, co vás nebaví, nebo si to zjednodušíte a zrychlíte a najdete tak čas prostor na to, co vás baví.
 Kdo z nás není líný? Já jsem. Takže před tím než jsem se pustila do studia italštiny, tak jsem si sepsala seznam toho, co mě při studiu baví, co mě nebaví a jak to, co mě nebaví, můžu nahradit tak, abych tím neztrácela čas a motivaci. A upřímně, v dnešní době internetu a přemíry informací, máme studium jazyka oproti starším generacím velmi ulehčenou. Existuje spoustu nových metod, přístupů, informací na internetu, které nabízí rozmanité přístupy a každý si v nich určitě najde to, co ho může zábavně dovést ke správnému výsledku.
Takže buďte klidně leniví, uvolněte svoji fantazii a najděte si ‚zlepšovák‘, tedy vám příjemnou metodu, která vás dovede k požadovanému výsledku.   
John Ernst Steinbeck řekl: ‚Umění odpočinku je součást umění práce‘.
Když se podívám zpátky na své tři intenzivní měsíce, kdy jsem se učila italsky, moje první rada, kterou jsem dostala, byla: nezapomeň odpočívat. Příliš nadšení na začátku často vede k rychlému přepálení a vyhoření a po dvou třech týdnech k vzdání se a opuštění svého předsevzetí. Byla jsem za tu radu vděčná, nicméně přesto jsem k okamžiku ‚únavy‘ taky došla. Přepadlo mě to někdy v půlce, kdy jsem si musela najít chvilku odpočinku, abych měla chuť zase se do toho pustit a nevzdala to.
Takže hlídejte si svou energii, uspořádejte si čas tak, aby vám to vyhovovalo a aby vás denní rytmus obsahoval potravu nejen pro mozek, ale i pro tělo a duši.
 
‚Budete-li se tvrdě věnovat své práci, vyděláte si na živobytí, ale jestliže budete pracovat tvrdě na sobě, vyděláte si celé jmění‘.  Rohn Jim
Dobře, nebudeme vydělávat jmění, ale obohacovat náš život o nové zkušenosti a nový jazyk.
Máte však občas pocit, že pracujete tvrději a tvrději a že se výsledky nedostavují? Opakujete si slovíčka den co den, a když konečně máte pocit, že si je pamatujete, tak po nich za týden sáhnete znovu a v hlavě nejsou?
Někdy vkládáme příliš mnoho úsilí do něčeho, jen proto, abychom byli aktivní. Cílíme svou práci špatně a pak nás frustruje, když to nevede k očekávaným výsledkům, nýbrž pouze k vyčerpání. Mnohem přínosnější je práce řízená účelově, rozumně a s rozvahou.  Sice budeme muset vždy zapracovat tvrdě a aktivně, ale když ji přesně a správně zacílíme, tak budeme postupně, bod po bodu, vrstvu po vrstvě směřovat do stavby základů cizího jazyka úspěšně a se spokojeností. 
Přetransformujte lenivost v tvořivý potenciál a najděte efektivní cesty.  Vždyť lenost je jenom jiným slovíčkem pro efektivitu.  
 
Chcete-li před startem do studia jakéhokoliv jazyka dát inspiraci a ukázat nové možnosti?
Uvízli jste jako ‚věčný začátečník‘ a nevíte, jak dál?
Potřebujete v jazykové výuce nějakou změnu a nevíte, jakou?
Potřebujete změnit koncept učení, aby se vám lépe pamatovala slovní zásoba, aby vás učení více bavilo?
Klikněte na můj email a napište: hladova.olga@seznam.cz

Žádné komentáře:

Okomentovat