čtvrtek 26. února 2015

Jaká je účinná motivace ke studiu cizího jazyka?

Dobrá, skutečná, opravdová motivace je základ úspěchu.
Je však vaše motivace opravdová? To brzy poznáte. Pokud je dobrá, tak vás provede i momenty, kdy se vám do něčeho nebude chtít, zase se zvednete a půjdete dál. Když se vám nebude chtít vstát, pak bude třeba podívat se do hloubi vaší motivace a případně ji ‚předefinovat‘, aby vás dokázala zvednout.
‚Náš největší úspěch není v tom, že nepadneme, ale v tom, že vždycky vstaneme, kdykoliv padneme‘.              
                                                                                                          
Konfucius
Často za mnou přijdou studenti, kteří chtějí nebo potřebují se z nějakého důvodu naučit anglicky. Ne vždy však za tím slyším opravdovou sílu a rozhodnutí, která člověkem dokáže pohnout ke skutkům a akci.
Udělala jsem si malou anketu a poprosila své studenty, aby se pokusili definovat svou motivaci. Většina odpovědí spadala do jednoduché struktury motivací, kterou sestavil deník ‚the Guardian‘. Podle této struktury jsou dva druhy motivací, které vedou člověka k tomu, aby se učil cizí jazyk:
1)      Integrační: tedy sociální – touha komunikovat se světem, poznávat, dozvídat se, přiblížit se svou znalostí a schopností mluvit cizím jazykem rodilým mluvčím.
 
2)      Instrumentální: jedná se spíše o pragmatickou potřebu - přichází s pozdějším věkem s potřebou pracovního zařazení, splnění požadavků ve škole a požadavků společnosti.

 
Integrační potřeba nemusí být úplně vyjádřená nebo vědomá. Třeba děti. Jednoduše chtějí komunikovat s ostatními a také přirozeně do sebe nasávají mateřský jazyk, aniž by nad ním přemýšlely. Stejně tak absorbují i cizí jazyk, pokud se narodily v bilingvální rodině. Chtějí komunikovat a přirozeně se učí oba jazyky, které je obklopují.
Potřeba socializovat se je také u mladistvých silnější. Líbí se mi anglický výraz: ‚a language is best learned between the sheets‘ – jazyk se nejlépe učí mezi prostěradly. I u nás se říká, že jazyk se nejlépe učí, když se zamilujete. Ano, cizí jazyk se nejlépe učí během ‚romance‘ zažehnuté mezi příslušníky dvou různých kultur. Silným motorem je právě ‚integrační motivace‘, která vede člověka k tomu, aby se učil cizí jazyk co nejrychleji a co nejhlouběji poznat kulturu svého protějšku.
Nicméně ne každému přivede život do cesty romanci v podobě elegantního Francouze nebo španělské krásky a ne každý má ve svém životě na takovou ‚romanci‘ prostor. Přesto může být integrační motivace stále silným motorem, který vede k poznávání kultury, filosofie a životního stylu v jiných kulturách a je důležitým motivačním pohonem, který rozvíjí touhu ‚komunikovat‘ a ‚poznávat‘.
U mnoha lidí jsem zjistila silnější motivaci instrumentálního charakteru. Tedy tu, který vyplývá z potřeby, kterou vyvolává pracovní prostředí. Potřebuji se naučit, protože jinak mě vyhodí. Musím se naučit, protože jinak si nenajdu novou práci. Chci se naučit, protože chci postoupit ve své kariéře.
I instrumentální motivace je motivací, která vás dovede k cíli. Nicméně pokud však budete mít pouze motivaci instrumentální, bez zájmu o kulturu dané země nebo dokonce budete v sobě cítit určitý blok vůči dané kultuře, tak vám to bezpochyby půjde o něco hůře. Integrační motivace rozvíjí mezi-kulturální komunikaci a tím usnadňuje také učení se jazyku.
Vyberte si tedy raději jazyk, který se vám líbí a ke kterému máte kladný vztah, u něhož vás také zajímá jeho kultura a prostředí, ve kterém se mluví. A pokud se musíte kvůli práci učit jazyk, který vám moc neříká, zkuste na něm najít něco, co by ve vás tento ‚komunikační blok‘ prolomilo. Když budete chtít, tak vždycky něco najdete, co vás na jazyku bude bavit nebo přitahovat.
Ráda bych se s vámi chtěla podělit o dvě nejsilnější motivace svých studentů:
‚Prostě chci‘.
Pouhá dvě slova, ale když jsem je četla, tak jsem věděla, že tam je to ‚opravdové‘. Je tam potřebná jiskra, která zapálila oheň a chuť a radost z pokroku a zlepšující se schopnosti komunikovat.
 Velmi mě zaujala tato motivace:
‚Jazyk může být způsobem, jak objevit svou vlastní cestu‘.
‚Nežiji tady na planetě sama a každé setkání s kýmkoliv, stejně jako každá cesta, je obohacením na této cestě‘.
 
A na závěr ještě jeden citát ode mě, který mě oslovil a který vyjadřuje myšlenku motivace, proč se učit cizí jazyk:
Ovládnout svou mysl je největší a nejdůležitější umění, které se v životě můžete naučit. Pokud chcete být šťastní a úspěšní, nic jiného vám nezbývá.‘                                                                     
Harv Eker
Je spousta způsobů, jak se učit ovládat a pracovat se svou myslí. Cesta nového jazyka je jedním ze způsobů, který podpoří mozkovou aktivitu, naučí vás myslet ‚jinak‘ a také komunikovat ‚jinak‘ – se sebou, s ostatními, s okolním světem. Přinese určitě spoustu zážitků, nových poznání, ale především dobrý pocit z ‚cesty‘ a z toho, že jsem to dokázal.
               
 
 

Žádné komentáře:

Okomentovat