úterý 13. ledna 2015

Dá se při studiu cizího jazyka zhubnout?

Častým předsevzetím do nového roku bývá ‚zhubnout‘. Ne že bych si toto předsevzetí do nového roku dávala, ale kolikrát mě napadlo, jestli to lze nějak spojit se studiem cizího jazyka.
Já jsem svoje studium italštiny vzala důkladně a  s tím, jak jsem se prokousávala slovní zásobou, gramatikou, zpěvným tónem jazyka jsem se ponořila také do italské kultury, samozřejmě i s italskou kuchyní. Myslím, že nemusím zdůrazňovat, jak je italská kuchyně výborná. Na první pohled pro zažívání i lehká, trochu těstovin, občas pizza, saláty. Ale ve skutečnosti to tak není. Pro mě bylo v italské kuchyni příliš chleba a příliš necelozrnných těstovin. Takže výsledkem bylo poznání, že takhle si váhu ani bystrou mysl neudržím.
Pro naladění se na italskou kulturu dobré, pro moje zažívání, mysl a váhu ne zcela optimální. Pečené produkty a mouka (specielně bílá mouka) jsou obecně pro zažívání zatěžující, jak se často můžete dočíst v článcích o zdravé výživě, zároveň však blokují plynulý tok myšlenek a bystrou mysl připravenou učit se nová slovíčka.  Takže pizza, italský chleba výborný, ale ne ideální k dlouhodobému stravování, které by mělo podpořit hladký tok myšlenek a hlavně učení se jazyku.
A pak …ručička váhy ukazovala pomalý pohyb nahoru.
 
Takže strava, pohyb, je bezpochyby téma, které se ke studiu váže velmi úzce a když se nám podaří doladit s programem pravidelných studijních chvilek i stravu, tak uvidíte, jak dobře vám to půjde.  
Ale jak na to?
Představte si, že každý den studujete hodinu, do toho taky normálně pracujete, k tomu taky normálně fungujete, musíte, protože jinak by vaše domácnost brzy zmizela pod návalem prachu a rodina by z toho určitě nebyla zrovna štěstím bez sebe. K tomu si občas dáte kopec těstovin, zajíte to dobrým italským chlebem a pustíte si k tomu italskou hudbu. Dobrý relax a když k tomu přidáte sklenku červeného vína, máte Itálii doma a nic vám nechybí.
Mnohem jednodušší je říci si, vždyť ono to bude myslet i bez toho, aniž bych se nějak výrazně věnoval stravě a pohybu. Tak je často strava a pohyb první, co člověk začne opomíjet, protože to jednoduše nejde všechno stihnout.  Pak se trochu zvýší tlak v práci, doma, stále si potřebujete udržet svou hodinu denně i přes veškerý tlak kolem vás, který vás chce zastavit. A tak to kompenzujete sladkou tyčinkou, ta na chvilku udělá dobře, takže do hlavy natlačíte ještě pár slovíček a máte hotovo. V proudu nervozity a tlaku myšlenek, že dneska vás ještě čeká hodina angličtiny, italštiny nebo jiného jazyka, zapomenete na odpočinek nebo na pohyb a v mnoha případech bude jednodušší odbýt se rychlým jídlem.
Taky jsem k tomu měla tendence. Taky mě tlačilo vnitřní napětí, občas stres. Někdy jsem do toho zcela nevědomě sklouzla a jídlo přestala registrovat. Buď jsem na něj zapomněla úplně, nebo jsem jedla ‚blbosti‘. Věděla jsem, že mám ještě před sebou hodinu učení a tak jsem pod tlakem času popadla k večeři první, co mi padlo do ruky – banán, kousek chleba. Někdy jsem se dokonce těšila na další díl italské pohádky tak, že jsem na večeři zapomněla úplně. A pak jsem se ptala sama sebe: ‚Kam se ztratily moje návyky? Zelenina, polévky, atd.‘
Chvíli to tak plynulo, ale po určité době mi bylo jasné, že je to krátkozraké. Když chci, abych dobře fungovala a hlavně, aby fungoval mozek, tak mu musím dávat správné podněty, správnou stravu a tělu dostatek pohybu.
Samozřejmě můžeme jít i bez toho, ale čím více času věnujete pohybu před učením nebo relaxaci nebo meditaci, tím méně času pak budete potřebovat na učení, protože váš mozek bude čerstvý a nažhavený na novinky ze světa cizího jazyka. Takže jedna věc je, zvolit si na učení správnou metodu, druhá věc je zvolit si také správné prostředí a sladit to také s pohybem a stravou. Čím víc se člověk rozsedí, tím víc se paradoxně unavuje tělo a mysl. Navíc bez pohybu se ve svalech ukládá kyselina mléčná, a váš ‚člověk‘ leniví.
Jaké je tedy řešení? Najděte si pro sebe optimální rozvrh, ve kterém budete mít od každého ‚efektivní‘ kousek, který vás bude udržovat v pohybu, v odpočinku, dostatečně vnímaví na studium a k tomu vám nebude chybět ani čas na rodinu, denní aktivity v domácnosti a přátele.
Napište si, co je pro vás důležité a nutné a co můžete ve vašem denním režimu postrádat nebo vykonávat méně s menší frekvencí. Pokud nemáte zkušenost s pohybem nebo odpočinkem nebo meditací, poraďte se s někým, kdo vám bude schopný navrhnout optimální cvičení nebo meditaci tak, aby se vám vešla do vašeho rytmu a splnila svůj účel.
I mně se to nakonec podařilo. Sama jsem se divila, jak jsem nakonec dokázala ze života pustit to, na co jsem byla zvyklá, abych to nahradila něčím efektivnějším a intenzivnějším.  A k tomu to byla docela zajímavá změna. A změna je přece život J
Takže na závěr odpověď na otázku v nadpisu: ano, dá. Ale ne tak, že pro stres a tlak studia budete zapomínat na jídlo. Promyšleným a cíleným postupem odpověď zní ano, je to možné.
A ještě jedna rada, jestli jste někdo motorický typ na učení, tak určitě vymyslíte, jak se rovnou učit pohybem. V písničkách, v tanci, při chůzi lesem nebo podél řeky. Kreativita je nezměrná J 
Neváhejte kliknout na můj email: hladova.olga@gmail.com, pokud budete mít jakékoliv dotazy.
Příští týden se dozvíte, jak optimálně formovat stravu v období zvýšeného stresu a zvýšených požadavků na fungování mozku.
 
 
 
 

Žádné komentáře:

Okomentovat