úterý 20. ledna 2015

Nikdy není pozdě začít

Když jsem byla malá holka, tak jsem toužila tančit nebo dělat gymnastiku.  Táta mi vždycky říkal, že gymnastika mi zničí tělo a tak jsem gymnastiku nikdy nedělala a místo toho se učila hrát na klavír, učila jsem se němčinu a běhala po lese. Když mi bylo něco přes dvacet, tak se mě jedna známá náhodně zeptala, proč netancuju. A já odpověděla: ‚Jsem na to příliš stará. Vždyť přece gymnastky a tanečnice ve třiceti končí a já bych skoro začínala.‘ Má známá odvětila: ‚Nikdy není na nic pozdě.‘ Zamyslela jsem se nad tím a šla se přihlásit do kurzu moderního tance. Ten krok mi změnil život. Od té doby jsem měla pár představení, postupně jsem se také přes pohyb dostala k józe a můj život naplňuje cesta poznávání pohybu, tance a vědomého spojení s tělem.  Nejspíš jsem to měla o něco těžší, protože moje tělo nebylo tak pružné jako tělo desetileté dívky. Nejspíš ze mě nikdy nebude tanečnice Národního divadla, ale přesto tančím. Až později jsem pochopila, že můj pozdější nástup do světa tance mi přinesl poznatky jiného druhu, cennější zkušenosti, protože jsem byla vyspělejší, zralejší a k tanci jsem přistupovala jinak. Taky moje ‚taneční kariéra‘ se tak mohla vyvíjet jiným směrem, než kdybych začala v pěti letech.
Vidíte a tady se to protíná – od malička mě bavily jazyky jako způsob komunikace. Tanec je jen jiným způsobem vyjádření v podstatě toho samého – vyjádření sám sebe, komunikace slovem a pohybem, komunikace se sebou a se svým okolím.
Komunikovat tedy můžeme mnoha způsoby, komunikovat se učíme celý život. Učíme se novým způsobům, novým metodám, trénujeme mozek a posouváme tak svoje vědomí a možnosti. Vyjadřujeme se pohybem, chůzi, řečí. A čím víc jazyků známe, tím flexibilnější se stáváme, tím více informací můžeme ze svého okolí přijímat.
Proč tedy nerozšířit své možnosti komunikace o další cizí jazyk J
Dívejte se na proces učení jako na nové možnosti, jedno v jakém věku, vždy pro nás výuka cizího jazyka znamená přínos.
Zapomeňte tedy na staré české přísloví: ‚Starého psa novým kousků nenaučíš.‘  Staňte se zase dětmi a systematickou prací sestavujte mozaiku zvanou ‚cizí jazyk‘, až se před vámi objeví barevný obraz písmen, gramatiky a slov, který vám bude dávat smysl. 

Žádné komentáře:

Okomentovat