středa 7. ledna 2015

Také jste si dali předsevzetí do nového roku?

Patřím k té menšině lidí, kteří si na konci roku rádi ‚rekapitulují‘ starý rok a dávají si nový směr a cíle do nového roku. I přesto, že mám ráda spontánnost, je pro mě jednodušší vědět, kam chci vykročit a čemu se chci věnovat a spontánnost pak vkládám přirozeně mezi pevné pilíře plánů. Snažím se každý rok vybrat si něco nového. Jednou je to studium humanitních předmětů, podruhé víc pozornosti věnuju tělu a rozvoji fyzických sil, mezi to dám nějaké plány na cestování a mentální práci. Proto se vždycky na nový rok těším, protože přijde změna a nové věci.
Nemám moc ráda slovo předsevzetí. Když se řekne předsevzetí, naskočí mi jako první předsevzetí, které je na seznamu většiny lidí ‚příští rok zhubnu‘. Samozřejmě, i předsevzetí má svojí sílu, pro mě to ale nese pocit povinnosti a to mě podvědomě stresuje a limituje a uzavírá do vězení ‚musím‘.
Zkoušela jsem to několikrát dát si do nového roku předsevzetí. Ale nikdy mi to nefungovalo. Překulil se leden a já se postupně vrátila do původních kolejí. Tak jsem to zkoušela jinak.
Dám si konkrétní cíl a cestu k tomu měním v průběhu podle potřeby. Je to pro mě spontánní jízda, která má svůj cíl, v jejím průběhu se občas ocitnu na křižovatce, kde se můžu rozhodnout, jak pokračovat, co doplnit, co ukončit, co změnit. A to mě baví. Někdy je to pomalá a rozvážná jízda, někdy přesně plánovaná, jindy je divoká a naprosto nepředvídatelná.
Moje cíle jsou většinou ‚jednoduché‘, abych měla v průběhu radost, když vidím, jak se tam postupně blížím, když si během cesty můžu trochu hrát, abych na konec nedošla s vyplazeným jazykem, totálně vyčerpaná.
Když jsem se podívala na svůj rok zpátky tentokrát, měla jsem radost. Italština za tři měsíce se povedla. Dosáhla jsem komunikativní úrovně, byla jsem dvakrát v Toskánsku, potkala jsem nové lidi, poznala trochu víc italskou kulturu a něco z ní do sebe nasála.
Možná se ptáte, jaký jazyk teď začnu. V myšlenkách mi proudí různé jazyky, do kterých bych se chtěla pustit, nejlépe teď hned. A dát si další výzvu a změnu.
 Ale vzpomněla jsem si na svého italského kamaráda Quida u prosincové slavnostní předvánoční večeře. Quidova partnerka se na mě občas s úsměvem podívala a vysvětlovala: ‚Víš, on se nehádá, on jenom vysvětluje.‘  Ano, Quido mi ukazoval správný italský temperament. Je jako oheň, který ale nepálí ani nepřesvědčuje násilně, je to temperament, ve kterém je určitá jiskra a zapálení. A to se mi na italské kultuře líbilo. Moje klidná jógická povaha se měla co učit. Na konci večera se mě Quido zeptal: : ‚Už se umíš v italštině hádat?‘ ‚Já se vlastně obecně moc nehádám. Takže ani v italštině to ještě neumím J
A to je možná ten poslední kousek, který mi chybí, abych byla i se svou italštinou spokojená. Možná je to učitelská ‚pečlivost‘, možná jen emoční spojení s italštinou, kterou jsem si fakt oblíbila, která mě nabádá, abych u italštiny ještě chvilku zůstala a užívala si jí a nechala jí trochu víc proniknout mým jógickým klidem a trochu ho rozvířila italským temperamentem.
Což takhle dát si další tři měsíce? Každý druhý den – leden až březen.
Ten, kdo čte moje příspěvky pravidelně, tak tohle rozhodnutí už slyšel. Takže mi nezbývá nic jiného než učinit ‚PŘIZNÁNÍ ‘. Zjistila jsem, že jeden měsíc po tříměsíčním maratónu jsem potřebovala na oddych – já tomu říkám ‚TIME OUT‘ v italštině ‚PAUZA ‘ – PŘESTÁVKA.  Obzvlášť pak když jde o prosinec s jeho nejen vánočními přípravami, ale celkově s dokončováním věcí, které jsou připraveny na uzavření.  Zkušenost, příště si na prosinec nebudu dávat velká rozhodnutí.  Je to měsíc, kdy se všechno, co je potřeba a co je možné ukončit, dodělává a uzavírá, a na konci měsíce se pomalu rytmus roku zastavuje, abychom mohli o vánocích se na chvíli zastavit.
Nicméně nezahálela jsem ani v prosinci:
·         Připravena je pro vás knížka: 625 nejdůležitějších slov v angličtině – možno zakoupit v odrážce nabídka na mém blogu
·         Chystá se stejná knížka také v německém jazyce – sledujte pozorně následující dva týdny
·         Chystají se další publikace
·         Pro mé studenty je připraven nový prostor na výuku na Praze 2 na Vinohradech. Inspirativní, příjemný prostor, kde se budete cítit dobře a nejen že vám půjde studium jazyka skoro samo, ale vy si u toho ještě i odpočinete a přijdete na jiné myšlenky
·         Vedle prosincové italské předvánoční večeře, tentokrát v českém veganském stylu, jsme uspořádali italské ‚Starwars‘ odpoledne. Takže ani italština nezahálela.
Vánoce jsem prožila ve znamení české četby. Je jazyk jako jazyk a já se s takovou chutí pustila do české knížky. A sama jsem překvapila sebe – sci fi jsem četla naposledy snad jako malá holka. A teď mě to pohltilo na pár klidných večerů s češtinou.
Ani to nepovažuji za neefektivní zahálku. Naopak někdy je potřeba odpočinout si. A pak i čtení v rodném jazyce má výhody.  Ve své příručce 625 nejdůležitějších slov v angličtině píšu, že člověk ve svém vyjadřování používá určitou opakující se slovní zásobu. Jednak je základní slovní zásoba, která je prakticky stejná v každém jazyce, která je obsažená právě v knize 625 nejčastěji používaných slov, a jednak každý z nás má určitou ‚svojí‘ slovní zásobu, kterou si vybudoval tím, co dělá, kde žije, co čte, kde pracuje, kým se obklopuje, jaká témata ho zajímají. A čtení literatury tuto osobní slovní zásobu obohacuje, a to i v rodném jazyce.
Takže zahálka nezahálka, nový rok se překulil a jde se do nových kroků, plánů, cílů a hry J  Mám připravenou italskou literaturu, do které jsem se úderem 1.1.2015 s chutí pustila.
Co to jsou tři měsíce v životě člověka? Je to relativně krátká doba, ale za tu dobu můžete stihnout a změnit neskutečné věci. A ještě si to užít!
A ještě malá inspirace pro ty, kteří stále hledají důvod, proč by se měli učit cizí jazyk.
Vždycky platilo a platí: ‚Kolik jazyků umíš, tolikrát jsi člověkem.‘
 
Takže nezapomeňte, že i odpočinek je důležitý, občasná pauza, zároveň, že studium cizího jazyka je legrace a zábava a není to jen o biflování, studium cizího jazyka má mnohem širší záběr, než si často lidé připustí a dotýká se spousty úrovní našeho bytí a všedního života.
Takže jestli ještě nemáte plán do nového roku a chystáte se nějaký si dát (na předsevzetí / plán není nikdy pozdě) a pustit se do studia cizího jazyka a potřebujete zkonzultovat cokoliv ohledně angličtiny, němčiny, italštiny nebo vůbec studia cizího jazyka obecně, neváhejte se na mě obrátit.
Přeji krásný nový rok, plný uskutečnitelných plánů a spousty zábavy na cestě k jejich plnění J  
Olga

Žádné komentáře:

Okomentovat