úterý 2. prosince 2014

Ideální postup po dosažení prvních třech měsíců

Cizí jazyk je jako cokoliv jiného v našem životě. Když něco neprocvičujeme, tak to ztrácíme. Je jedno, zda je to tanec nebo běh nebo cizí jazyk.  Když necvičíme pravidelně jógu, tělo ztrácí pružnost, když pravidelně neběháme, tělo ztrácí kondičku. A když nepoužíváme pravidelně cizí jazyk, tak se pomalu vytrácí. Všechno potřebujeme oživovat, aby si to náš mozek nebo naše tělo pamatovalo. 
Často se mě lidé ptají, jestli začnu nový jazyk. Ano, těším se na další změnu a výzvu.  Ale ne hned. Platí totiž ještě jeden fakt, který jsem vypozorovala, do čím vyšší úrovně jazyk dostanete, tedy čím více se do jazyka ponoříte a čím přirozenější součástí se ve vašem životě stane, tím jednodušeji vám zůstává v paměti a také tím lépe se vám opět vyvolává, když ho pak nějakou dobu nepoužíváte. Což však neznamená, že tam zůstane, když ho nebude používat vůbec po několik let. Jazyk musí žít, být oživován, používán a být pravidelnou součástí vašeho dne, aby stále zůstal živý.
Právě proto bych  se chtěla ponořit ještě hlouběji a s italštinou si ještě chvilku pravidelně hrát.
Po tříměsíčním intenzivním studiu jsem si dala oddych a pauzu, během níž jsem si chtěla jazyk užívat, číst a tím tak s ním pobýt přirozeně ve chvílích volna. Přišla jsem na zajímavou věc.
Neměla jsem plán, chtěla jsem si na chvíli odpočinout i od plánu. Ale  ono to bez plánu  jednoduše nefunguje.
Když něco necháme tak jako, že možná, když budu mít čas, tak ten čas  většinou nepřijde. Tak se to v běžném životě děje, neustále přichází řada  jiných věcí a aktivit, které jsou ‚důležitější‘.  Vytrácí se vůle a  motivace.  Již tím prvním krokem, tedy plánem uvedeme svou motivaci do chodu, zařadíme rychlost, přidáme plyn a můžeme vyrazit.   Bez úvodního plánu můžeme taky samozřejmě zařadit rychlost, sešlápnout plyn a vyrazit, ale kam dorazíme? To může být velké překvapení a nýbrž také zklamání. 
Takže jsem si udělala další plán,  takový jízdní řád, kterého se budu držet, abych dorazila do ‚své‘ cílové destinace, včas a abych se cestou nezamotala do klubka jiných povinností, které by mě k cíli nedovedly.
Takže mě čeká další tříměsícovka: prosinec – únor: studium každý druhý den.
Trochu jsem si ulehčila, oproti prvnímu jízdnímu řádu první tříměsícovky, kdy vlak odjížděl každý den.
V této době bych chtěla změnit to, co jsem v prvním běhu mohla podle mého dělat jinak.
Občas jsem se totiž nechala znervóznit faktem, že když se dívám na film, i přesto, že je v italštině a bez titulků, že ztrácím čas. A ono to je právě naopak … to je na studiu jazyků právě to nejlepší  - můžete se dívat na filmy, poslouchat písničky, prostě si hrát, věnovat 30 min nebo hodinu hraní a vůbec to není ztráta času. Naopak to je to, co je na studiu cizích jazyků nejbáječnější – můžete si číst, můžete si poslouchat písničky, můžete se dívat na filmy, setkávat s lidmi, číst na internetu … a stále se učíte a ještě k tomu intenzivněji než v křesle s učebnicí v ruce. Možná, kdyby to bylo houpací křeslo, tak si ten čas i s tou učebnicí užiji, ale co třeba spojit houpací křeslo a dobrý film ... jen žádné výčitky a  příjemné studium.  
Vyškrábala jsem se po základním lešení a teď stojím na vrcholu rozhledny a můžu si vybrat, nějakou specializovanou oblast, která je mi blízká a  které se chci věnovat a kde si chci hrát. Mohu sáhnout po dobré knížce, po dobrém článku a znovu se ponořit do toku jazyka a ještě víc si hrát než na začátku.  
Takže s chutí do  další tříměsícovky!

Žádné komentáře:

Okomentovat